« 短歌 キンモクセイ声を聞いたよ。 | トップページ | 【写真】 夕の国分川(高知市大津) »

2010.10.12

二〇一〇年十月十一日 月曜日 高知県の本土決戦期の毒ガス弾部隊。Monday, October 11th, 2010 A poison-gas bomb corps of mainland decisive battle period of Kochi.

二〇一〇年十月十一日 月曜日 高知県の本土決戦期の毒ガス弾部隊。

 晴れ。

 午後一時に、Oさん(男性)と高知市内で待ち合わせしました。
 そして、彼の乗用車に乗せてもらって安芸市に行きました。
 私たちは、安芸市で、Mさんの戦争体験を聞かせていただきました。
 Mさんの戦争体験は、つぎのような内容でした。
 「一九四五年四月、陸軍兵として高知県の、今の南国市に配備されました。
 私たちの隊は、高知に上陸するアメリカ兵に、迫撃砲で毒ガス弾を撃ち込むことが任務でした。アメリカ軍が上陸する土佐湾、アメリカ軍が占拠するであろう高知海軍航空隊飛行場に毒ガス弾を撃ち込む訓練をやっていました。」
 Mさんによると、彼の中隊が行動したのは、つぎの所でした。
 高知一宮(こうちいっく)の土佐神社。
 介良村(けらむら)岩屋。
 稲生(いなぶ)の大谷。
 鉢伏山(はちぶせやま)。
 彼の話によると、つぎの所にいた部隊も、同じ毒ガス弾の部隊だったといいます。
 近くの金比羅山。
 香美郡土佐山田町の龍河洞。
 Mさんの証言は、非常に具体的な内容でした。
 私は、この証言の検証作業をしていきたいと思っています。

Monday, October 11th, 2010 A poison-gas bomb corps of mainland decisive battle period of Kochi.

Fine weather.

I made an appointment with Mr.O in Kochi city at 1:00 p.m.
And I was picked up by his car and went to Aki city.
We heard wartime experience of Mr.M in Aki city.
The wartime experience of Mr.M was the following contents.
"In 1945 April, I was deployed in Nankoku city called now in Kochi as army soldier. Our unit's duty was to fire poison-gas bombs into the U.S. soldier who would land in Kochi in a trench mortar.I had training to fire a poison-gas bomb into Gulf of Tosa, and the Kochi navy flying corps airport."
His squadron acted like following, according to Mr.M .
Tosa Shrine in Kochi Ituku.
Keramura village Iwaya.
Inabu Inao.
Mt. Hachibuseyama.
According to his story, it is said that the next military unit was a military unit of the same poison-gas bomb.
Konpirayama nearby.
Riyugadou of Tosayamadacho, Kami-gun.
The testimony of Mr.M was very concrete content.
I want to work on inspection of this testimony.

|

« 短歌 キンモクセイ声を聞いたよ。 | トップページ | 【写真】 夕の国分川(高知市大津) »

日記・コラム・つぶやき」カテゴリの記事

コメント

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)




トラックバック

この記事のトラックバックURL:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/30274/49717536

この記事へのトラックバック一覧です: 二〇一〇年十月十一日 月曜日 高知県の本土決戦期の毒ガス弾部隊。Monday, October 11th, 2010 A poison-gas bomb corps of mainland decisive battle period of Kochi. :

« 短歌 キンモクセイ声を聞いたよ。 | トップページ | 【写真】 夕の国分川(高知市大津) »