« 『大和物語』を読みはじめました。信濃の国の更科(さらしな)の「おば捨て山」の話も載っています。 | トップページ | 【短歌】 結婚四十年 わが妻問いの夜と、その後。【一部変更】 »

2011.01.16

英語で日記 二〇一一年一月十六日 日曜日 高知県南国市里改田の琴平神社の山の戦争。Sunday, January 16, 2011 War of mountain in Kotohira Shinto shrine in Kochi prefecture Nankoku city.

二〇一一年一月十六日 日曜日 高知県南国市里改田の琴平神社の山の戦争。

 晴れ。

 寒い朝でした。

 朝から高知県南国市里改田の琴平神社の山へ行きました。

 私たち一行は、ここの戦争遺跡に詳しいDさん、Fさんの案内で、この山を歩きました。

 この山には、アジア太平洋戦争のときの横穴壕やトーチカ跡がたくさんあます。

 Yさんと私は、午後、高知市内の元兵士の話を聞きました。

 彼は、一九四五年春、香川県善通寺の陸軍第十一師団に入隊した人です。

 その後、通信兵として高知県に出陣し、高知市介良(けら)の民家に寝起きしていたました。

 高知市から高松市への高速バスの中で『平中物語』を読みました。

 『平中物語』の「男」は、涙を流すことで女性たちを口説こうとします。

 『伊勢物語』の「男」も、同じ手法を用いました。

 午後十時二十分、さぬき市のアパートに帰って来ました。

 高知市の妻に電話しました。

 彼女は、『高知の戦争 証言と調査』十一号の四校を終了したといいました。

Sunday, January 16, 2011 War of mountain in Kotohira Shinto shrine in Kochi prefecture Nankoku city.

Fine.

It was a cold morning today.

I went to a mountain in Kotohira Shinto shrine in Kochi prefecture Nankoku city in the morning.

We walked in this mountain by guides of Mr. D and Mr. F, they were well informed about  war ruins here.

Lots of tunnel trenches and torch marks at Asian Pacific War remain in this mountain.

Miss. Y and I heard a story of a former soldier in Kochi city in the afternoon.

He is a person who joined 11th army division in Kagawa prefecture Zentsuji in the spring in 1945.

I read ' Heitiyumonogatari ' (Tales of Heitiyu)' in a high-speed bus from Kochi city to Takamatsu city.

"Man" of this story tries to win women by his tears.

"Man" of ' Isemonogatari '(Tales of Ise) used the same techniques.

I came back to my apartment in Sanuki city at 10:20 p.m.

I called my wife in Kochi city.

She said that she had ended forr proofs of 'War testimony and survey of Kochi'11th .

|

« 『大和物語』を読みはじめました。信濃の国の更科(さらしな)の「おば捨て山」の話も載っています。 | トップページ | 【短歌】 結婚四十年 わが妻問いの夜と、その後。【一部変更】 »

日記・コラム・つぶやき」カテゴリの記事

コメント

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)




トラックバック

この記事のトラックバックURL:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/30274/50603044

この記事へのトラックバック一覧です: 英語で日記 二〇一一年一月十六日 日曜日 高知県南国市里改田の琴平神社の山の戦争。Sunday, January 16, 2011 War of mountain in Kotohira Shinto shrine in Kochi prefecture Nankoku city. :

« 『大和物語』を読みはじめました。信濃の国の更科(さらしな)の「おば捨て山」の話も載っています。 | トップページ | 【短歌】 結婚四十年 わが妻問いの夜と、その後。【一部変更】 »